Hasznos adatok és tippek motorkerékpárosoknak
Kövesse ezeket az utasításokat és tippeket, hogy utazása élvezetes, biztonságos és kényelmes legyen.
Hasznos tudnivalók motorkerékpárosoknak
Az alábbiak a Mitas gyár ajánlásai, de általánosságban minden motorkerékpár gumiabroncsra érvényesek.
- M/C
- gumiabroncsok motorkerékpárokhoz, motorkerékpárok felnijeihez, amelyek gumiabroncs-peremátmérője eltér az azonos jelölésű keréktárcsáktól, de személy- vagy kereskedelmi/szállító járművekhez szánják.
- MOPED
- motorkerékpárokhoz gyártott gumiabroncsok, amelyek legfeljebb 50 km / h sebességet érnek el
- MST
- gumiabroncsok speciális célú motorkerékpárokhoz, szélesebb gumiabroncs-futófelülettel, mint az azonos megnevezésű hasonló méretek.
- NHS
- nem autópálya-haszbálatra - gumiabroncsok terepjáró motorkerékpárokhoz, közútfelületen való használat nem megengedett.
- M+S
- sárban és hóban való használatra tervezett gumiabroncsok (téli gumik).
- PR
- különböző gumiabroncs-változatokat jelöl (terhelési index/felfújási nyomás) azonos méretmegjelöléssel.
- REINF
- motorkerékpár gumiabroncsok a szabványos értékeket meghaladó terhelési és inflációs nyomásokhoz.
- TUBELESS
- kifejezetten tömlő nélküli felszerelésre tervezett gumiabroncsok megfelelő keréktárcsákra
- TUBE TYPE
- kifejezetten tömlővel történő felszerelésre tervezett gumiabroncsok.
- TT / TL
- tömlős típusú / tömlő nélküli - gumiabroncsok tömlővel / tömlő nélkül.
- LI/SS
- terhelési index, sebesség szimbólum.
- TRA.
- A Gumiabroncs és Felni Szövetség.
- TWI
- gumiabroncs kopásjelző
- ETRTO
- Európai Gumiabroncs és Felni Műszaki Szervezet
- DOT
- Közlekedési Minisztérium, USA.
A gumiabroncs felépítése
A motorkerékpár-technológia fejlődése az elmúlt néhány évtizedben a motorkerékpár-gumiabroncsok széles választékának kifejlesztéséhez vezetett, amelyek mindegyike ugyanazokból az alapvető alkatrészekből készül:
- A gumiabroncs futófelülete a gumiabroncs felső része, amely érintkezik az útfelülettel. A gumiabroncs futófelületi mintázatának és a gumikeveréknek a kombinációja elegendő tapadást biztosít közúton vagy terepen, valamint vízelvezetést a futófelület barázdáiból. Az úttapadás a gumikeveréktől függ. Általános szabály, hogy a lágyabb keverékből készült gumiabroncs tapadása nagyobb, de rövidebb élettartamú, míg a keményebből készült gumiabroncs tapadása kisebb, de hosszabb élettartamú.
- Az oldalfal összeköti a futófelület területét a felni területével, és ide gravírozzák a gumiabroncs adatait is: méret, sebesség szimbólum, terhelési index, minta neve, gyártó neve, származási ország, ECE homologizációs szám és mások. Használat közben az oldalfal továbbítja az oldalirányú erőket, csillapítja az oszcillációkat és megakadályozza a gumiabroncs deformációját.
- A hasított rétegek a gumiabroncs tartószerkezetei, amelyek segítenek megőrizni az abroncs alakját, függetlenül az utazás során keletkező erőktől. Két vagy több zsinórrétegből állnak, műselyemből, nejlonból, poliészterből, kevlárból, acélból és más releváns anyagokból.
- Gumiabroncs perem, amely drótból és gumírozott zsinórrétegekből áll, amelyek a gumiabroncsot a felnin tartják és megakadályozzák annak mozgását. A perem merevséget biztosít a gumiabroncsnak, és szabályozza a gyorsulási és fékezési erőket, miközben továbbítja azokat a felfüggesztésre. A tömlő nélküli gumiabroncsokon a gumiabroncs perem megakadályozza a légnyomás elvesztését is.
A gumiabroncs szerkezete
Háromféle gumiabroncs szerkezet létezik:
- Diagonális gumiabroncsok, más néven Bias, a leggyakrabban használt típus. A diagonális gumiabroncs hasított szárnyait két vagy több textilzsinórréteget kombinálják, amelyek meghatározott szögben fedik egymást. Ezeket a gumiabroncsokat általában kis űrtartalmú motorkerékpárokon, robogókon és klasszikus oldtimer motorokon használják.
- A diagonális-öves gumiabroncsok hasonlóak a diagonális gumiabroncsokhoz, amelyek megerősített átlós övvel rendelkeznek a futófelület alatt. Ezeket a gumiabroncsokat B betűvel jelölik a méretleírásban: pl. 130/90B15. Leginkább nehéz, nagy hengerűrtartalmú motorkerékpárokhoz és rossz útviszonyokhoz alkalmas.
- A radiális gumiabroncsok hasított réteggel rendelkeznek, amelynek zsinórrétege meredek szögben van elhelyezve a menetirány felé, és megerősítő öveket helyeznek el a hasított rétegeken a futófelület stabilizálása érdekében. Az acélzsinórral megerősített radiál gumiabroncsok egy további acélkábellel vannak ellátva a futófelület alatt. A radiál gumiabroncsok különösen alkalmasak nagy sebességű motorkerékpárokhoz, amelyek erős gyorsulást, lassulást és kanyarodást eredményeznek.
Sebesség/Terhelési index
A sebességindex a legnagyobb megengedett gumiabroncs-sebességet jelzi a megjelölt terhelési index alatt (lásd alább), míg a terhelési index az alkalmazható legnagyobb megengedett gumiabroncs-terhelést jelzi. Az egyes gumiabroncsok megengedett sebességi/terhelési indexei a katalógusokban is megtalálhatók. Ezek a sebesség- és terhelésjelzések jó állapotú, megfelelően felfújt és megfelelő keréktárcsákra szerelt gumiabroncsokra vonatkoznak. Az elhasználódott gumiabroncsok cseréjekor ellenőrizze, hogy az új gumiabroncsok sebesség- és terhelési indexei megfelelnek-e a motorkerékpár gyártója által megadott értékeknek.
- Rendkívül fontos a megadott gumiabroncsnyomás fenntartása. A megfelelően felfújt gumiabroncs megfelelő formájú lesz, hosszabb ideig tart, jobb általános stabilitással, vezetési kényelemmel és tapadással rendelkezik.
- Fújja fel a gumiabroncsot a motorkerékpár gyártója által a felhasználói kézikönyvben ajánlott értékre.
- Az alulfújt gumiabroncs nagyon veszélyes lehet, mivel ez nagy állandó sebességnél hőt termel, ami hirtelen gumiabroncs-meghibásodást okozhat. Az alulfújás nagyobb szakadási kopáshoz és gumiabroncs-repedéshez is vezethet az oldalfal mentén.
- A túlfújt gumiabroncs nagyobb kopást okoz a gumiabroncs futófelületének középső szakaszán, a futófelület repedéséhez vezethet. A gumiabroncs is kényelmetlenebb lesz, az alsó érintkezési felület csökkenti a gumiabroncs tapadását is.
- Hirtelen nyomásesés esetén vegye le a gumiabroncsot a felniről, és ellenőrizze alaposan, hogy nincs-e rajta sérülés.
- Tartsa fenn a légnyomást a hideg nyomás mérésével (amikor a gumiabroncsok használat előtt még hidegek).
- Ha nagy sebességgel halad, növelje a nyomást 0,2 bar-ral (2,9 psi)
- Ha nagy terheléssel (utas és poggyász) utazik, növelje a hátsó gumiabroncsnyomást 0,2 bar-ral (2,9 psi).
- Ha a gumiabroncs forró, fújja fel a gumiabroncsot 0,3 barral (4,35 psi) magasabbra, mint a megadott hideg nyomás, és amikor a gumiabroncs hideg, állítsa be újra a megfelelő nyomásra.
- Kalibrált nyomásmérővel ellenőrizze a gumiabroncsnyomást hetente legalább egyszer, amikor a gumiabroncs hideg, és mindig hosszabb út előtt.
- Ne feledje, hogy a nyomás növekszik, ha a gumiabroncs forró, és csökken, ha hideg. A nyomás akkor is csökkenhet, ha a szelepbetét nem illeszkedik jól vagy elhasználódott.
- Ellenőrizze a szelepbetétet, húzza meg vagy cserélje ki, ha szükséges.
- Mindig szorosan rögzítse a szelepsapkát, hogy megakadályozza a por bejutását.
- Javasolt, hogy cserélje ki a szelepet tömlő nélküli gumiabroncs cseréjekor.
- Javasolt, hogy cserélje ki a belső gumit tömlős típusú gumiabroncs cseréjekor. A belső gumik használat közben nyúlnak, és a gumiabroncs belsejében lévő törmelék is kárt okozhat. A hosszan tartó használat növeli a tömlő meghibásodásának és a hirtelen nyomásveszteségnek az esélyét, ami a jármű stabilitásának elvesztéséhez vezethet.
Minden gumiabroncs futófelületét úgy tervezték, hogy a futófelület mentén TWI (gumiabroncskopás-jelző) legyen. Ezek általában a gumiabroncs futófelületének kopásával egyre láthatóbbá válnak, és figyelmeztetik a motorost, amint a futófelület kopott, hogy eljött az ideje a gumiabroncs cseréjének.
Az alábbiakban felsoroljuk azokat a különböző tényezőket, amelyek rendellenes gumiabroncs-kopást okozhatnak:
- Az alulfújás vagy a túlfújás túlzott vagy egyenlőtlen kopást okozhat.
- Nagy sebességgel motorozva, agresszív gyorsulással és lassulással.
- Magasabb útfelületi hőmérséklet.
- Durva és/vagy koptató útfelületi viszonyok.
- Mechanikai szabálytalanságok, például deformált kerekek, helytelen fékbeállítás, rossz minőségű lengéscsillapítók, túl nagy rés a kerékcsapágyak között stb.
- A gumiabroncs kiegyensúlyozatlan forgási tömege a felni szeleppel.
- Pontatlanul beállított hátsó kerék a sebességváltó lánc cseréje vagy beállítása után.
Mindig biztosítson elegendő helyet az egyes motorkerékpár-alkatrészek (sárvédők, villák, sebességváltó lánc) és a felnire szerelt gumiabroncs között. Nagy sebességnél a gumiabroncs alakja megváltozik a centrifugális erő miatt.
Tömlő nélküli gumiabroncs felszerelése
- A gumiabroncs cseréjekor ajánlott a szelep cseréje is.
- Győződjön meg arról, hogy a gumiabroncs és a felnik tiszták és jó állapotban vannak.
- Vigyen fel egy speciális emulziót a felni szélére és a gumiabroncs peremére. Ez megkönnyíti a felszerelést és megvédi a gumiabroncsot a peremek károsodásától.
- Ügyeljen a gumiabroncs oldalfalán található ROTATION jelölésre, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a minta a tervezett szervizirányban működik.
- A nagy sebességű gumiabroncsok oldalfalán általában sárga pont található, amely a gumiabroncs legkönnyebb pontját jelzi. A szelepet ehhez a ponthoz kell igazítani, miután a gumiabroncsot a felnire szerelték, hogy megkönnyítsék a gumiabroncs és a felni súlyokkal való kiegyensúlyozását.
- Ideális esetben gumiabroncs-rögzítő berendezéssel illessze a gumiabroncsot a felnihez. Kövesse a gyártó gumiabroncs-szerelő berendezésre vonatkozó utasításait.
- Fújja fel a gumiabroncsot legalább 3,5 bar (51 psi) nyomásra, biztosítva, hogy a gumiabroncs peremei szilárdan illeszkedjenek a felnihez. Javasolt, hogy szelepbetét nélkül fújja fel ilyen nyomásra.
- Állítsa be a gumiabroncsnyomást a motorkerékpár gyártója által megadott értékre.
Tömlő nélküli gumiabroncs leszerelése
- Ideális esetben gumiabroncs-szerelő berendezéssel távolítsa el a gumiabroncsot a felniről. Kövesse a gyártó gumiabroncs-szerelő berendezésre vonatkozó utasításait.
- Ha a gumiabroncs elérte a TWI-t, cserélje ki a gumiabroncsot. Kérjük, az előírásoknak megfelelően szabaduljon meg a használt gumitól.
Tömlős gumiabroncs felszerelése
- A gumiabroncs cseréjekor ajánlott a belső gumi cseréje is.
- Győződjön meg arról, hogy a gumiabroncs, a felnik és a peremek tiszták és jó állapotban vannak.
- Vigyen fel egy speciális emulziót a felni szélére és a gumiabroncs peremére. Ez megkönnyíti a felszerelést és megvédi a gumiabroncsot a peremek károsodásától.
- Enyhén fújja fel a tömlőt, hogy könnyebben illeszkedjen és helyezze a gumiabroncs belső részébe.
- Ügyeljen a gumiabroncs oldalfalán található ROTATION jelölésre, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a minta a tervezett szervizirányban működik.
- A nagy sebességű gumiabroncsok oldalfalán általában sárga pont található, amely a gumiabroncs gumiabroncsának legkönnyebb pontját jelzi. A szelepet ehhez a ponthoz kell igazítani, miután a gumiabroncsot a felnire szerelték, hogy megkönnyítsék a gumiabroncs és a felni súlyokkal való kiegyensúlyozását.
- Ideális esetben gumiabroncs-szerelő berendezéssel illessze a gumiabroncsot a felnihez. Kövesse a gyártó gumiabroncs-szerelő berendezésre vonatkozó utasításait.
- Fújja fel a gumiabroncsot legalább 3,5 bar (51 psi) nyomásra, biztosítva, hogy a gumiabroncs peremei szilárdan illeszkedjenek a felnihez. Javasolt, hogy szelepbetét nélkül fújja fel ilyen nyomásra.
- Állítsa be a gumiabroncsnyomást a motorkerékpár gyártója által megadott értékre.
Tömlős gumiabroncs leszerelése
- Távolítsa el a szelepbetétet és engedje le teljesen a tömlőt. Ideális esetben gumiabroncs-szerelő berendezéssel távolítsa el a gumiabroncsot a felniről. Kövesse a gyártó gumiabroncs-szerelő berendezésre vonatkozó utasításait.
- Ha a gumiabroncs elérte a TWI-t, cserélje ki a gumiabroncsot.
Gumiabroncsok
- A gumiabroncsok a motorkerékpár egyetlen alkatrésze, amely érintkezik az útfelülettel. A gyorsítás, fékezés, kormányzás és kanyarodás biztonsága tehát a gumiabroncs és az úttest közötti viszonylag kis felülettől függ. Ezért rendkívül fontos a gumiabroncsok teljes élettartama alatti megfelelő karbantartása.
- Betartandó az adott járműre meghatározott gumiabroncsnyomás. Rendszeresen ellenőrizze a gumiabroncsok kopását. Rendszeresen, legalább hetente ellenőrizze a gumiabroncsok nyomását. Rendszeresen ellenőrizze az abroncs állapotát (sérülések a külső felületen), lehetőleg minden használat előtt. A nem megfelelő gumiabroncsnyomás vagy a jármű nem megfelelő állapota lerövidítheti és/vagy negatívan befolyásolhatja a gumiabroncs élettartamát.
- Rendszeresen ellenőrizze a gumiabroncs futófelületének kopását a legjobb teljesítmény érdekében. Az elhasználódott abroncsok hajlamosabbak a sérülésekre, és nem biztosítanak megfelelő tapadást, különösen nedves utakon. Az elhasználódott vagy sérült gumiabroncsok használata nagyon veszélyes lehet.
- Csak képzett, felhatalmazott személyzet cserélheti ki a gumiabroncsokat, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a gumiabroncs megfelelően van felszerelve és egyensúlyban van a keréktárcsán.
- A jármű üzemi terhelését úgy kell elosztani, hogy az egyes gumiabroncsokat ne terhelje túl. A gumiabroncs terhelhetőségét a gumiabroncs légnyomása és a jármű maximális sebessége határozza meg.
- Az új gumiabroncs felülete nagyon sima, ezért javasolt, hogy a kezdeti 100 km-en óvatosan közlekedjen, hogy az abroncsban kellően bejáródjon.
- Óvatosan közlekedjen. A túlzott gyorsítás, fékezés és kanyarodás jelentősen csökkenti a gumiabroncs élettartamát és növeli a balesetek esélyét.
- Az M/C jelölésű abroncsokat kizárólag motorkerékpárokhoz tervezték. Ezeknek a gumiabroncsoknak a felszerelése bármely más járműre veszélyes lehet.
- Javasolt, hogy mindig tartsa be a motorkerékpár gyártója által megadott névleges méreteket. Ennek elmulasztása veszélyeztetheti a kezelést és a teljesítményt. A motoros felelős a gumiabroncsok megfelelő használatáért és az összes vonatkozó előírás betartásáért.
- A tömlő nélküli abroncsokhoz megfelelő tömlő nélküli felnikre van szükség, de fel lehet őket szerelni egy TT típusú keréktárcsára, feltéve, hogy tömlőt használnak. Az újabb gumiabroncsokat TL/TT-ként homologizálták, ami azt jelenti, hogy az abroncs tömlő nélküli és tömlős típusú abroncs is. Ez meglehetősen gyakori az Adventure / Dual Sport / Trail motorkerékpárokon.
- A küllős kerekekhez megfelelő tömlővédő szalagot kell használni. Rendszeresen ellenőrizze a szalagokat, nehogy egy kiálló küllőfej átszúrja a tömlőt.
- Ne használjon sérült tömlő nélküli gumiabroncsot.
- Azonnal távolítsa el a köveket és a szögeket a gumiabroncs futófelületéről, hogy elkerülje a karkaszrétegek defektjeit, a gumiabroncs meghibásodását vagy a balesetet. A tömlő nélküli abroncsok fő előnye, hogy a levegőt nem engedik el hirtelen, még akkor sem, ha egy szög sérti meg; Ha azonban a motoros nem veszi észre a gumiabroncs meghibásodását, és folytatja az utat, a sérülés mértéke megnőhet, és veszélyessé válhat.
- Nem javasoljuk a gumiabroncs vállának és oldalfalának javítása.
- Nem javasolt a P vagy magasabb sebesség indexű abroncsok javítása.
- Nem javasolt a radiál gumiabroncsok javítása.
- Az abroncs másként viselkedhet, ha olajjal vagy zsírral érintkezik, ezért tisztítsa meg alaposan benzinnel (benzollal) átitatott ruhával.
Felnik
- Csak az előírt, megfelelő, tiszta és sértetlen felniket használja. A felni felszerelése előtt ellenőrizze, hogy nincsenek-e rajta sérülések, és tisztítsa meg az olajat vagy szennyeződéseket (például, de nem kizárólagosan a rozsdát). Javasoljuk, hogy a fémlemez felniket védőfestékkel vonja be.
- A keréktárcsa átmérőjét, szélességét, terhelési értékeit és egyéb releváns műszaki adatait a katalógusok határozzák meg. A konkrét adatok a járműdokumentáció részeként érhetők el. A járműveket a gyártó utasításainak megfelelően használja. A motorkerékpárokat csak a motorkerékpár gyártója által megadott keréktárcsákkal használja. A megfelelő felni használata elengedhetetlen a stabil vezetéshez és egyéb vezetési jellemzőkhöz. A túl keskeny vagy túl széles felni befolyásolhatja a gumiabroncs futófelületének alakját, és általában ronthatja a vezetési jellemzőket.