Kerékpár gumiabroncs nyomás
A gumiabroncs az egyetlen olyan alkatrész, ahol a kerékpár érintkezik az útfelülettel. Ezért járul hozzá jobban a kerékpár vezetési tulajdonságaihoz, mint bármely más alkatrész.
A kerékpár gumiabroncs nyomás jelentősége
A gumiabroncs az egyetlen olyan alkatrész, ahol a kerékpár érintkezik az útfelülettel. Ezért járul hozzá jobban a kerékpár vezetési tulajdonságaihoz, mint bármely más alkatrész. Milyen gumiabroncsnyomás a helyes? A sok tényező miatt erre a kérdésre nem könnyű válaszolni. A gumiabroncs típusa ugyanolyan szerepet játszik, mint a rendeltetése, a gumibelső típusa és a terep, amelyen használni fogják. Egy nagyon alacsony vagy nagyon nagy testsúlyú versenyző ugyanúgy befolyásolja a gumiabroncs nyomását, mintha a kerékpárnak további poggyászt kellene szállítania.
A gumiabroncs-gyártótól származó nyomáskérdésre adott válaszok nagyon eltérőek lehetnek. Különböző átmérőjű gumiabroncsok kaphatók, különböző átmérőkkel és profilokkal. Minden egyes gumiabroncs-típus egy adott célra van optimalizálva.
A gumiabroncs nyomás megválasztásának az a célja, hogy minimalizálja a gördülési ellenállást, a lehető legjobb kormányzási viselkedést biztosítsa, megvédje a gumiabroncsot a defektektől és bizonyos fokú kényelmet nyújtson, mert végül is minden gumiabroncsnak vannak bizonyos csillapító tulajdonságai is. A megfelelő gumiabroncs-nyomás megtalálásához feltétlenül határozzuk meg a gumiabroncs felhasználási területét, a lehető legpontosabban vegye figyelembe a megadott irányértékeket, és nem utolsó sorban: folytassa és kísérletezzen egy kicsit.
Felirat a gumiabroncson
A gumiabroncs peremén a legkisebb és legnagyobb megengedett abroncsnyomás értéke fel van tüntetve. A feltüntetett értékek csupán irányadóak, amelyeket nem szabad túllépni. A gumiabroncs károsodhat, ha a tényleges gumiabroncsnyomás a megadott tartomány alatt van, mert a gumiabroncsot túlzott terhelések érik, és a szélek megrepedeznek. A maximálisan megadott érték feletti nyomásérték a legrosszabb esetleg felrobbanthatja az abroncsot. Az optimális nyomásérték tehát valahol e két határérték között van. A trükk az, hogy pontosan megkeressük ezt az értéket.
Javasolt értékek a gumiabroncs szélességéhez
A táblázat a gumiabroncsok nyomásának útmutató értékeit tartalmazza bar-ban a különböző gumiabroncs-típusokhoz. Az értékek egy 75 kg testsúlyú kerékpárosra vonatkoznak. Az abroncsnyomás kb. 1%-kal növelhető kilogrammonként (a csomagok esetében is), és kisebb súly esetén csökkenthető. Ennek az alapértéknek a felhasználásával és egyéb tényezők, például a terep figyelembe vételével ezután megközelítheti az optimális értéket.
Abroncs szélessége (mm) | Abroncsnyomás (bar) |
---|---|
20 | 9,0 |
23 | 8,0 |
25 | 7,0 |
28 | 6,0 |
30 | 5,5 |
32 | 5,0 |
35 | 4,5 |
37 | 4,5 |
40 | 4,0 |
42 | 4,0 |
44 | 3,5 |
47 | 3,5 |
50 | 3,0 |
54 | 2,5 |
57 | 2,2 |
60 | 2,0 |
A terep hatása
Az a tereptípus, amelyen a kerékpár haladni fog, a legnagyobb mértékben befolyásolja a megfelelő gumiabroncsnyomás kiválasztását. Leginkább aszfalton fogják használni a kerékpárt? Vagy néha könnyebb terepen halad? Különleges eset az egycélú hegyikerékpár, mert a gumiabroncs nyomásának beállítása sokkal összetettebb feladat.
A sima, kemény útfelületen a gumiabroncs nyomásának beállítása viszonylag egyszerű. A kátyú nélküli, jól karbantartott utakhoz az abroncsnyomást a javasolt felső érték közeléhez állíthatjuk. Csökken a gördülési ellenállás, és a tapadás.
Kisebb tapadás nagy abroncsnyomás mellett
Nagyobb tapadás alacsonyabb gumiabroncs-nyomással
A murvás, kavicsos felületek tovább bonyolítják a dolgot. A szemcsemérettől függően az alacsony gumiabroncs-nyomás jelentősen növelheti a kerékpáros kényelmét, mert a gumiabroncs elég puha a felületi ütközések elnyeléséhez. Azonban minél alacsonyabb a gumiabroncs nyomása, annál nagyobb a defekt veszélye, amikor egy kátyún halad át, és egy éles kő behatol a palástba és átszúrja a gumibelsőt.
Ha a túra sok kavicsos utat tartalmaz, akkor ajánlott alacsonyabb gumiabroncs-nyomást használni. Ha sok defektet tapasztal, akkor fokozatosan kell növelnie a nyomásszintet, amíg a defektek megszűnnek. Egy másik negatív tényező alacsony gumiabroncsnyomás mellett a megnövekedett gördülési ellenállás sima aszfalton. Míg a gördülési ellenállás alacsony gumiabroncs-nyomáson csökken, addig az ellenállás sima talajon növekszik, mert a gumiabroncs jobban összenyomódik, és ezért sokkal nagyobb megterhelésnek van kitéve.
Városi-túra kerékpár gumik
A túrakerekek nagyon sokoldalúak, nagyon sokféle felületen jól kezelhetők . Míg sok túra jó, aszfaltos kerékpárutakon vezet, mások hegyes sziklákkal tarkított kavicsos pályákon vezethetnek át. Ez a típusú kerékpárgumi nem idegen a szélsőséges kerékpáros túráktól.
A másik kérdés, amelyet figyelembe kell venni a megfelelő gumiabroncsnyomás kiválasztásakor, az a terhelés, amelyet a gumiabroncsoknak el kell viselniük. Nem csak a kerékpáros súlya játszik fontos szerepet, hanem a poggyász súlya is. A kempingfelszereléssel és esetleg több napos étellel kiegészített kiterjesztett túrákon az extra poggyász gyorsan meghaladhatja a 20 kg-ot. A gumiabroncsnak továbbra is könnyen kell futnia, magas komfortot kell nyújtania és alkalmazkodnia kell az aktuális terepviszonyokhoz.
A túraabroncsoknak sokféle befolyásoló tényezővel is meg kell küzdeniük. Végül egyetlen kerékpáros sem kerülheti meg a kísérletezést, és átfogó teszteket kell végeznie . A gumiabroncs gyártója által szolgáltatott információk hasznos kiindulási pontot jelentenek abból a szempontból, hogy mit kell kezdeni a gumiabroncs nyomásával. Nincs két azonos típusú túra, ami azt jelenti, hogy a gumiabroncsok nyomásának is különböznie kell.
Súlytényező
Minél nagyobb a rendszer súlya (kerékpár + kerékpáros + poggyász), annál nagyobbnak kell lennie a gumiabroncs nyomásának. Ennek két oka van: Egyrészt a gumiabroncsok a nagyobb súly miatt jobban összenyomódnak, másrészt a defektek kockázata különösen a hátsó kerék esetében növekszik. Ez természetesen annak köszönhető, hogy a rendszer tömegének nagy része a hátsó kerékre hat, csakúgy, mint a poggyász fő súlya.
Abroncsméret
A városi-túra kerekek sokféle méretben-minőségben kaphatók. Alapszabály: Minél vékonyabb az abroncs, annál nagyobb lehet a nyomás és fordítva. A vékony országúti gumiabroncs nyomása 6-8 bar, míg egy széles kerékpár gumiabroncsához 0,5 bar nyomás elegendő. Ez a két véglet azonban csak a felső és az alsó nyomáshatárt képviseli; a szokásos túrakerekek esetében a leggyakoribb választás a 3 és 4 bar közötti érték. A hátsó gumiabroncs 0,2-0,5 bar nagyobb nyomással jár, mint az első gumiabroncs, ha nagy a súly a hátsó keréken.A gördülési ellenállás minimalizálása defekt veszélye nélkül
Az első és a hátsó gumiabroncsok megfelelő gumiabroncs-nyomásának megtalálásának módja az, hogy minimalizálja a gördülési ellenállást, ugyanakkor maximalizálja a kényelmet és a lehető legkisebbre csökkenti a defektkockázatot. Általános szabály szerint minél durvább a terep, annál alacsonyabbnak kell lennie a gumiabroncs nyomásának annak érdekében, hogy a gördülési ellenállás a lehető legkisebb legyen. A gumiabroncs ekkor képes lesz idomulni a felülethez, ahelyett, hogy átgördülne az egyenetlenségeken. De legyünk óvatosak: ha a gumiabroncsnyomás túl alacsony, a defekt kockázata rendkívül megnő. Sima útfelületen a gumiabroncsok nyomása problémamentesen lehet a gyártó által a gumiabroncson megadott felső érték, a gördülési ellenállás minimalizálása érdekében.